We horen en lezen het vaak: voor veel leerlingen is het maken van een studiekeuze niet gemakkelijk. Het is een proces waarin je jezelf leert kennen, richtingen verkent en soms tot nieuwe inzichten komt. Miloe Bömer (16) was zo’n leerling. Ze volgt nu met veel plezier de opleiding Marketing & Communicatie maar daar ging een hele zoektocht aan vooraf. Haar verhaal roept de vraag op: wat maakt een studiekeuzetraject eigenlijk succesvol?
Categorie
Datum
“Ik was er zeker van dat ik iets in de zorg wilde doen,” vertelt Miloe. “Maar toen ik een open dag bezocht dacht ik: dit past echt niet bij mij. Er lagen allemaal objecten en attributen. En dan ook die poppen en bedden, ik zag mij hier echt niet tussen werken.” Dat gaf haar een onzeker gevoel: wat nu? Ze besloot haar blik te verbreden en ondernam verschillende stappen om meer inzicht te krijgen in wat dan wél bij haar past. ”Ik begon eigenlijk weer vanaf nul en moest erachter gaan komen wat ik leuk zou vinden.”
Studiekeuzetools als kompas
Ze begint met het bekijken van beroepenclips en maakt een studiekeuzetest. “Daaruit kwam naar voren dat iets creatiefs goed bij mij past,” vertelt ze. “Mijn ouders herkenden dat meteen. Ze kennen me goed en raadden me aan om nog een algemene open dag te bezoeken.” Dat bleek voor Miloe een schot in de roos. “Hier kreeg ik echt een goed beeld van de mogelijke opleidingen, wat je er leert en wat je ermee kan worden.”
Goede keuze
Na het bezoeken van diverse open dagen kiest Miloe voor de opleiding Marketing & Communicatie. “Mijn keuze was gemaakt, dit voelde als een opluchting. En inmiddels weet ik dat ik een goede keuze heb gemaakt, ik zit echt op mijn plek. De theorie sluit aan bij mijn interesses en de stage die ik nu loop – bij een evenementenbureau – is ook heel erg leuk.” Ze is dus blij dat ze naar het advies van haar ouders hee‑ geluisterd om naar een open dag te gaan. “Misschien moet ik wat vaker naar ze luisteren,” grapt ze. Over de toekomst denkt ze ook al na: ”Na deze mbo-opleiding wil ik denk ik nog door naar het HBO, maar nu eerst deze opleiding maar eens afmaken.”
Miloe’s verhaal laat zien hoe waardevol het is als studenten actief aan de slag gaan met hun studiekeuze. Studiekeuzetests, beroepenclips en open dagen kunnen hen helpen om beter te begrijpen wat bij hen past. Als onderwijsinstelling speelt u hierin een belangrijke rol en helpt u hen stap voor stap richting te geven aan hun toekomst. De keuze maken ze zelf, maar met de juiste ondersteuning hoeven ze dat niet alleen te doen.
Met de KeuzeHub creëert u een soepel verlopende studiereis vanaf de eerste zoektocht van uw student naar een passende opleiding tot en met de uitreiking van het diploma. Met de overzichtelijke dashboards van de KeuzeHub krijgt u als onderwijsinstelling veel beter zicht op de instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen.
Institutenweg 39
7521 PH Enschede
KvK 89973488
Btw NL865170149B01
Bank NL67 INGB 0007 7992 63